Comunicat de presa

(2 septembrie 2015)

 

 

Ref:  Sistemul de ticketing pe mijloacele de transport in comun va fi functional din luna septembrie

 

Incepand din aceasta luna, la Cluj-Napoca va fi pus in functiune sistemul de ticketing implementat prin proiectul european  „Modernizarea si extinderea sistemului public de transport in comun in Zona Metropolitana Cluj – etapa I”.


 


”Am incheiat receptionarea aparatelor si a dotarilor din sistemul de ticketing, iar in momentul de fata intram in etapa de punere in functiune. Este vorba despre 61 de automate care sunt pregatite sa fie date in folosinta si 87 de statii modernizate. Incepand din luna septembrie, cele 61 de automate vor fi date in folosinta treptat: primul automat va functiona in statia Somesul de pe Bulevardul 21 Decembrie 1989, urmand ca in zilele urmatoare sa se puna in functiune si restul automatelor, circa 2-3 pe zi, astfel incat pe parcursul lunilor septembrie si octombrie sa devina toate functionale. Din luna octombrie, va incepe si vanzarea cardurilor nenominale de la automate. O persoana va putea sa isi cumpere un card pe care sa incarce o suma de bani cu care sa circule o ora, doua ore, o zi, cu autobuzul, troleibuzul sau tramvaiul. Incepand cu luna noiembrie se vor deschide centrele de vanzare pentru carduri nominale, care vor inlocui actualele legitimatii de calatorie din carton. Treptat, si abonamentele elevilor, studentilor si pensionarilor vor fi inlocuite de pe suport pe hartie pe acest suport nou specific sistemului de ticketing”, a explicat primarul Emil Boc.


 


Dezvoltarea durabila a sistemului de transport public de calatori in municipiul Cluj-Napoca se realizeaza prin:


Modernizarea a 87 statii de transport public calatori existente in municipiu si alinierea acestora la standardele internationale in domeniu (din punct de vedere al parametrilor tehnici si operationali), in vederea asigurarii unui grad mai mare de confort si siguranta; realizarea unui design atractiv al statiilor si dotarea acestora cu banci, cosuri de gunoi si panouri de afisaj.


– Asigurarea iluminatului in 35 din statiile modernizate, in vederea asigurarii unui trafic sigur si eficient.


– Montarea de panouri de afisaj ce vor furniza informatii legate de timpul estimat de sosire in statie a mijloacelor de transport in comun (74 de panouri).


– Cresterea confortului calatorilor prin implementarea tarifarii orare si posibilitatea folosirii titlurilor de calatorie pe orice mijloc de transport in comun si pe o anumita perioada de timp, indiferent de traseul parcurs.


– Montarea unui sistem automat, non-stop, de eliberare a legitimatiilor de calatorie; amplasarea in zonele cu un flux important de calatori a 61 de automate pentru eliberarea legitimatiilor de calatorie non stop; amplasarea a 136 de validatoare a legitimatiilor de calatorie in statii si a 327 de validatoare in mijloacele de transport in comun


 Mijloacele de transport in comun sunt dotate cu validatoarele duale care interactioneaza cu cardurile contactless ale calatorilor si biletele de hartie, precum si cu computerele de bord, care stocheaza oferta tarifara si functioneaza ca o memorie tampon pentru validatoare pana la punctele de descarcare date situate la capete de linii, unde datele colectate pe traseu sunt introduse in sistemul automat.


 Aparatele sunt monitorizate si supravegheate video.


 


INFORMATII GENERALE


Programul Operational Regional 2007-2013 – Axa prioritara 1


Valoarea totala a proiectului: 33.679.814,16 lei cu TVA


Valoarea totala nerambursabila: 25.721.237,74 lei


Constructor: Asocierea SC RAMB SISTEM SRL cu SC CS VISON SRL


Valoare lucrari rezultata in urma licitatiei: 26.107.319,59 lei (cu TVA)


Contractul de executie lucrari s-a semnat in 28.06.2013.


 


 


DETALII DE TEHNOLOGIE


Sistemul automat de eliberare legitimatiilor de calatorie este un sistem complex, modern, bazat in principal pe informatia electronica, avand ca obiectiv principal imbunatatirea calitatii serviciilor de transport asigurate calatorilor. Acesta are la baza tehnologia contactless, tehnologie care se regaseste in urmatoarele dispozitive inteligente:


– automate stradale pentru vanzarea titlurilor de calatorie;


– validatoare contactless ca modalitate de validare a legitimatiilor de calatorie;


– terminale portabile destinate controlului validitatii legitimatiilor de calatorie;


carduri contactless ca suport fizic pentru legitimatiile de calatorie.


Validatoarele contactless permit validarea cardului, utilizatorul fiind informat de succesul sau esecul acesteia prin semnale vizuale si sonore. In plus, validatoarele pot fi folosite de calatori si pentru a interoga datele despre titlurile de calatorie de pe cardul contactless (de exemplu, timpul de calatorie ramas).


Cardul contactless este un card inteligent (echipat cu memorie locala si microprocesor) care comunica wireless cu cititorul de carduri. Contine o interfata de comunicatie radio si memorie, este garantat pentru cel putin 100.000 de cicluri incarcare-descarcare, iar retentia datelor pentru cel putin 10 ani. In aceste conditii, se poate conta pe o durata medie de viata de 5 ani.


Echipamentele vor fi in permanenta monitorizate in mod automat de catre sistem si orice probleme ale infrastructurii hardware vor fi imediat raportate, pentru a se putea interveni la timp si a minimiza riscul defectarii iremediabile a unui echipament.


 


Actualul sistem de eliberare a legitimatiilor de calatorie va functiona in paralel cu noul sistem de timp de aproximativ 12 luni.