Comunicat de presă
(31 mai 2018)
Ref: 10 autobuze electrice au intrat în circulație la Cluj-Napoca
”Astăzi, pentru prima dată în România, punem în circulație autobuze electrice, prin Programul de cooperare elvețiano-român. De aceea, în primul rând doresc să mulțumesc cetățeanului elvețian pentru suportul financiar pe care l-a acordat acestui proiect. Fără suportul contribuabilului elvețian, acest proiect nu ar fi fost pus în practică. În al doilea rând, vreau să mulțumesc cetățeanului clujean deoarece partea de cofinanțare de 15% vine de la bugetul local. Vreau să mulțumesc și Ministerului Finanțelor pentru suportul constant în implementarea acestui proiect. Nu în ultimul rând, apreciez calitatea autobuzelor oferite de constructorul acestora, firma Polaris din Polonia și dotarea lor cu tehnologie de ultimă generație. Acest proiect este posibil pentru că România este membră a Uniunii Europene. De aceea, cred că este foarte important să subliniem de fiecare dată importanța faptului că suntem membri UE. Semnalul pe care îl dă Clujul astăzi, acest oraș care se remarcă, credem noi, prin calitatea vieții, este unul foarte clar – direcția de evoluție este spre transportul public nepoluant. Sănătatea fiecăruia dintre noi este foarte importantă. Din această perspectivă, schimbarea flotei de transport public spre una nepoluantă reprezintă o prioritate în municipiul Cluj-Napoca. Obiectivul nostru este ca după anul 2025 întreaga flotă de transport public din oraș să fie una nepoluantă”, a declarat primarul Emil Boc.
”Este o bucurie să mă aflu astăzi aici la evenimentul de punere în circulație a acestor autobuze electrice. Vă spun sincer că locuitorii orașului meu natal din Elveția ar fi foarte bucuroși să aibă astfel de autobuze cu dotări atât de performante. Cel mai important scop al acestui proiect a fost reducerea consumului de energie și introducerea unui sistem de transport prietenos cu mediul”, a precizat Dl. Urs Herren, ambsadorul Confederației Elvețiene în România.
Valoarea celor 11 autobuze electrice este de 26.121.980,83 lei (fără TVA).
Autobuzele vor circula pe liniile: 27, 28, 30 și 32.
Caracteristicile autobuzelor:
Vehiculele au o capacitate de 78 de locuri şi o autonomie de 105 kilometri, sunt dotate cu wi-fi, camere video de supraveghere, aer condiţionat şi podea joasă pentru persoanele cu dizabilităţi.
De asemenea, proiectul a presupus construirea a 3 stații de încărcare rapidă (la cele 2 capete ale liniei 30, 1 stație – Autobaza Grigorescu, 1 stație – Autobaza IRA și 1 stație – depoul de reparații str Al. Vaida Voevod) și a 11 stații de încărcare lentă (5 stații Autobaza Grigorescu, 5 stații Autobaza IRA și 1 stație depoul de reparații str Al. Vaida Voevod).
Stația de încărcare rapidă pe timpul zilei, cu ajutorul unui sistem tip pantograf face posibilă încărcarea în 10 minute.
Statia de încărcare lentă pe timpul nopții este compusă dintr-un echipament care asigură cuplarea autobuzului la rețeaua de joasă tensiune (timpul de încărcare este de 6 ore).
Implementarea unui nou tip de vehicul pentru transportul în comun va avea urmatoarele efecte din punct de vedere socio/economic:
- Va crește confortul călătorilor transportați datorită emisiilor reduse de vibrații si zgomot;
- Va contribui la îmbunătățirea calității aerului în zonele în care circulă datorită emisiilor ZERO de poluanti;
- Va reduce considerabil costurile proiectului datorită consumului de energie electrică în raport cu consumul de alte energii convenționale. Economiile pot fi folosite pentru achiziționarea de noi autobuze electrice.
Bugetul total al proiectului este de 7.596.398 franci elvețieni incluzând T.V.A., reprezentând 32.094.021,91 lei la un curs de schimb valutar estimat (1CHF = 4,2249 LEI). Din bugetul prevăzut, maximum 6.456.938 CHF, echivalentul a 27.279.917,356 RON reprezintă contribuția elvețiană, iar minimum 1.139.460 CHF, echivalentul a 4.814.104,554 RON reprezintă contribuția Municipiului Cluj-Napoca.
- 30 autobuze electrice;
- 50 troleibuze;
- 24 tramvaie.