Primaria municipiului Cluj-Napoa va inainta in instanta o plangere impotriva companiei ASA Servicii Ecologice SA, pentru a recupera prejuduciile materiale pe care municipalitatea le suporta din cauza contestatiilor companiei, care a depus din nou, in data de 26 mai o contestatie la decizia Companiei Nationale pentru Solutionarea Contestatiilor de adjudecare a constractului catre SC Rosal si SC Compania de Salibritate Brantner Veres SA.

Prejudiciile se ridica la circa 100.000 de euro pentru fiecare an in care nu se deruleaza contractul (valoarea redeventelor pentru concesionarea serviciilor de salubrizare menajera), la care se adauga contravaloarea amenzilor de 100 de lei/ tona de deseuri colectate neselectiv, din cauza neaplicarii contractelor noi.

Primaria municipiului Cluj–Napoca a finalizat in iunie 2009 licitatia pentru concesionarea pentru 8 ani a serviciilor de salubrizare menajera. Programul nu a putut fi implementat ca urmare a contestatiilor depuse de firmele participante la licitatie.

Modalitatea de ridicare a deseurilor de la punctele gospodaresti ii va obliga pe clujeni sa isi modifice stilul de viata si va aduce la Cluj-Napoca o imbunatatire a calitatii mediului si reduceri la costurile pentru salubrizare.

Numarul mediu anual de locuitori din aria de operare este pe sectorul 1 sunt 163.326 locuitori inregistrati, inclusiv flotantii, din care 47.243 cu gospodarii individuale si 116.043 in asociatii de locatari/proprietari.

In sector 2 sunt 152.114 locuitori inregistrati, inclusiv flotantii, din care 61.579 cu gospodarii individuale si 90.535 in asociatii de locatari/proprietari.

Noutatea pentru cetateni se refera la obligatia de a face precolectare in momentul in care arunca deseurile in recipientul din casa. Astfel, gunoiul se va arunca selectiv, pe tipuri de deseuri municipale. Mai exact, hartia, plasticul, metalul, textilele si sticla vor fi colectate impreuna, intr-un recipient separat de restul gunoiului menajer. Potrivit sistemului integrat de gestiune a deseurilor, acestea – hartia, plasticul, metalul, textilele si sticla – vor fi separate la depozitul ecologic, urmand sa fie valorificate. Cu alte cuvinte, cetatenii isi vor colecta gunoiul in doua: hartia, plasticul, textilele, metalul si sticla intr-parte, restul gunoiului menajer in alta. Costul lunar pentru o familie este fixat in functie de numarul de membri, la 4 lei/pers/luna. In situatia in care ei nu se vor conforma acestor norme vor fi penalizati prin aplicarea unor amenzi. Atentie! Amenzile se vor da asociatiilor de proprietari, iar acest lucru va duce in timp la o atentie mai mare din partea conlocatarilor cu privire la cei acre nu se adapteaza noilor reguli.

Depozitarea se va face in pungi/saci de plastic de culori diferite, aferente fiecarui tip de deseu sau de amestec de deseuri, puse la dispozitie gratuit de operatorul de salubrizare sau a caror valoare va fi cuprinsa in tariful de salubrizare. Depozitarea se poate face si in recipiente standardizate inchise, pubele cu capacitatea de 60 l, 120 l, 240 l si/sau containere cu capacitatea de 1,1mc, 4 mc. Aceste recipiente trebuie sa aiba indicatoare privind tipul de material ce urmeaza a fi depozitat temporar.

La gospodariile individuale precolectarea se va face in recipiente, pungi/saci sau alte mijloace care prezinta un grad de siguranta ridicat din punct de vedere sanitar si al protectiei mediului.

Fractiunea biodegradabila va fi colectata separat in containere sau recipiente special destinate acestui scop si vor fi transportate si predate la statia proprie de compostare sau la cea pentru care exista un contract de depozitare si/sau compostare la care este arondat municipiul Cluj-Napoca.

Containerele si recipientele folosite pentru colectarea separata pe doua fractii a diferitelor tipuri de materiale continute in deseurile municipale vor fi inscriptionate cu denumirea materialului pentru care sunt destinate si marcate in diverse culori prin vopsire sau aplicare de folie adeziva.

Colectarea deseurilor in functie de sezon si de categoria utilizatorului, se realizeaza zilnic pentru perioada 1 aprilie-1 octombrie, din zonele centrale si de la unitatile de alimentatie si cazare, piete agroalimentare, unitatile sanitare cu paturi, gradinite si crese si la cel mult doua zile in celelalte cazuri. In sezonul rece se va colceta la cel mult 3 zile in perioada – 1 octombrie -1 aprilie, cu conditia ca la precolectare sa fie asigurate conditiile de inmagazinare pentru aceasta ritmicitate.

Obligatii firmelor de salubritate
Companiile de salubritate vor fi obligate prin acest nou contact sa presteze urmatoarele activitati ale serviciului de salubrizare pe raza municipiului Cluj-Napoca:
– precolectarea, colectarea si transportul deseurilor municipale, inclusiv ale deseurilor toxice periculoase din deseurile menajere, cu exceptia celor cu regim special;
– sortarea deseurilor municipale;
– organizarea prelucrarii, neutralizarii si valorificarii materiale si energetice a deseurilor;
– colectarea cadavrelor animalelor de pe domeniul public si predarea acestora unitatilor de ecarisaj;
– colectarea, transportul, depozitarea si valorificarea deseurilor voluminoase provenite de la populatie, institutii publice si agenti economici, neasimilabile celor menajere (mobilier, deseuri de echipamente electrice si electronice etc.);
– colectarea, transportul si neutralizarea deseurilor animaliere provenite din gospodariile populatiei;
– colectarea, transportul si depozitarea deseurilor rezultate din activitati de constructii si demolari.

Totodata, prin contract, firmele sunt obligate sa faca o serie de investitii, pentru realizarea infrastructurii aferente serviciului de salubrizare, in vederea functionarii, reabilitarii si dezvoltarii serviciului de salubrizare.

In maximum 1 an de la intrarea in vigoare a contractului, companiile de salubritate trebuie sa amenajeze toate punctele de colectare care nu sunt amenajate la data concesionarii, prin amenajarea platformelor, imprejmuirea, acoperirea si inchiderea acestora cu sistem de blocare pentru a se evita imprastierea deseurilor si accesul persoanelor neautorizate. In acest fel ne asiguram ca o data aruncate la gunoi deseurile nu mai sunt rascolite de catre persoane fara adapost si imprastiate in locurile de joaca din cartiere.

Mai mult, companiile trebuie sa modernizeze punctele gospodaresti existente, respectiv punctele de precolectare existente din fibra de sticla, constructii caramida, beton, modulare din tabla, in termen de 3 ani de la data intrarii in vigoare a contractului de concesiune
Toate persoanele fizice (gospodarii individuale, locuinte colective si asociatii de proprietari/locatari) de pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca vor fi dotate cu europubele standartizate.

Toate persoanele juridice (institutii publice si agenti economici) de pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca vor fi dotate, de asemenea cu europubele standartizate.

Companiile de salubritate vor realiza toate dotarile necesare pentru implementarea colectarii selective a deseurilor la sursa pe doua fractii umeda si uscata: pubele inscriptionate cu denumirea materialului pentru care sunt destinate, marcate in culori diferite, mijloace de transport adecvate.

Mijloacele de transport al deseurilor si a altor utilaje folosite la salubrizarea menajera vor fi dotate cu sistem GPS de monitorizare prin satelit care sa poate fi supravegheat si monitorizat de la Primarie.

Companiile trebuie sa realizeze programe anuale de informare, constientizare si motivare a publicului in procesul de gestionare a deseurilor, in valoare de 10.000 Euro /an fara TVA, in primii 3 ani ai contractului de concesiune. Dupa primii trei ani din contractul de concesiune operatorul va avea obligatia de realizare a unor programe anuale de informare, constientizare si motivare a publicului, fara a fi impusa o valoare pe an.

Totodata firmele trebuie sa investeasca in modernizarea parcului de masini si utilaje specifice in vederea prestarii serviciului la nivelul indicilor de performanta stabiliti prin contractul de delegare a gestiunii.

Operatorul va fi obligat sa efectueze pe cheltuiala proprie intretinerea, reparatiile curente si accidentale, precum si cele capitale ce se impun la bunurile din patrimoniul public utilizate pentru indeplinirea serviciului.

Sectoarele firmelor de salubritate

Sector I – SC ROSAL GRUP SRL
Sector II – SC COMPANIA DE SALUBRITATE BRANTNER – VERES SA