Primaria a incheiat procedura de concesionare a serviciului public de salubrizare menajera

Primăria municipiului Cluj-Napoca a semnat astăzi contractele de atribuire a contractelor de concesiune a serviciilor de salubrizare menajeră. Contractul va intra în vigoare in termen de maxim 3 luni de la semnarea acestuia, dată până la care firmele desemnate câştigătoare, Rosal SRL şi Brantner Servicii Ecologice SA vor avea dotările tehnice declarate în propunerea tehnică (utilaje, pubele etc.).

Menţionăm că semnarea contractului de concesiune era stabilită iniţial pentru data de 15 iulie 2009, dar din cauza contestaţiilor depuse, a proceselor din instanţă, acest termen s-a decalat cu peste un an.

Baza legală care a permis semnarea contractului chiar dacă pe rol mai există contestaţii la procedură este stabilită în urma modificărilor aduse de către OUG 76/2010 la OUG 34/2006, prin care se permite încheierea de contracte după soluţionarea contestaţiilor de către CNSC, fapt comunicat oficial şi printr-o adresă, nr. 157985/19.07.2010.

În urma licitaţiei care a avut loc anul trecut în iunie 2009 au fost desemnate câştigătoare firmele SC ROSAL GRUP SRL pe sectorul 1 şi COMPANIA DE SALUBRITATE BRANTNER VERES SA pe sectorul 2.

În 3 luni de la semnarea contractelor, cele două companii tebuie să aibă funcţională infrastructura şi dotările prevăzute în contract, iar în 5 luni de la data semnării clujenii vor plăti pe baza noilor tarife serviciile de salubrizare menajeră.

Noutăţile se referă la obligativitatea de a face precolectare de către cetăţeni, pe fracţie umedă (deşeuri menajere) şi uscată (sticlă, plastic, hârtie, metal).

Colectarea transport al deşeurilor municipale – sortate vor fi facturate la preţul de 5 lei/lună la persoane fizice, şi de 15 lei/mc/lună de către agenţii economici/instituţiile publice.

Pentru colectarea, transportul, depozitarea şi valorificarea deşeurilor voluminoase de mobilier preţurile vor fi de 7 lei/mc la persoane fizice şi 15 lei/mc/lună la agenţii economici/ instituţiile publice, iar la deşeurile rezultate din activităti de construcţii şi demolări persoanele fizice vor plăti 17 lei/mc, iar agenţii economici/instituţiile publice – 25 lei/mc.

Colectarea cadavrelor animalelor şi predarea acestora unităţilor de ecarisaj de pe domeniul public şi din gospodăriile populaţiei va costa 0,1 lei/kg. Colectarea deşeurilor de echipamente electrice, electronice (DEEE) se va efectua gratuit.

Totodată, Rosal va plăti anual o redevenţă de 100.000 de euro primăriei şi se obligă să investească în fiecare an 100.000 de euro în in programe de informare, conştientizare şi motivare a populaţiei pentru colectarea selectivă a deşeurilor.

Brantner Vereş va achita o redevenţă anuală de 51.000 de euro anual şi va investi câte 100.000 de euro în primii 3 ani şi câte 10.000 de euro în următorii 5 din contract.

Alte obligaţii şi termene de realizare

· În termen de 1 an de la data intrarii în vigoare a contractului de concesiune – amenajarea tuturor punctelor de colectare care nu sunt amenajate la data concesionării – amenajarea platformelor, împrejmuirea, acoperirea şi închiderea acestora cu sistem de blocare pentru a se evita împrăştierea deşeurilor şi accesul persoanelor neautorizate

· În termen de 3 ani de la data intrării în vigoare a contractului de concesiune modernizarea tuturor punctelor gospodăreşti existente care necesită acest gen de lucrări, respectiv punctele de precolectare existente din fibră de sticlă, constructii cărămidă, beton, modulare din tablă, dotarea tuturor persoanelor fizice (gospodării individuale, locuinţe colective şi asociaţii de proprietari/locatari) şi juridice (instituţii publice şi agenţi economici) de pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca cu europubele standardizate.

· Toate dotările necesare pentru implementarea colectării selective a deşeurilor la sursă pe două fracţii umedă şi uscată: pubele inscripţionate cu denumirea materialului pentru care sunt destinate, marcate în culori diferite, conform prevederilor legale privind stabilirea modalităţilor de identificare a containerelor pentru diferite tipuri de materiale in scopul aplicării colectării selective, transport conform normelor în vigoare, mijloace de transport adecvate

· La data semnării contractului de concesiune să se doteze toate mijloacele de transport al deşeurilor şi a altor utilaje folosite la salubrizarea menajeră cu sistem GPS de monitorizare prin satelit care să poată fi supravegheat şi monitorizat de la primărie, asigurat din resursele operatorului concesionar.

· În primii 3 ani ai contractului de concesiune să se realizeze programe anuale de informare, conştientizare şi motivare a publicului în procesul de gestionare a deşeurilor, în valoare de minim 10.000 Euro /an fără TVA prin:

· organizarea şi susţinerea de campanii de informare şi conştientizare a publicului, inclusiv în şcoli privind prevenirea generării deşeurilor şi colectarea selectivă a deşeurilor municipale generate;

· realizarea de campanii de informare a publicului cu ajutorul media (radio, televiziune, presa scrisă locală) privind colectarea fluxurilor speciale: deşeuri electrice şi electronice, deşeuri periculoase din deşeurile municipale, deşeuri voluminoase, vehicule scoase din uz, deşeuri de ambalaje – cel puţin patru campanii pe an;

· realizarea de ghiduri practice privind colectarea selectivă a deşeurilor menajere, compostarea individuală a deşeurilor biodegradabile, deşeuri electrice şi electronice, deşeuri periculoase din deşeuri menajere, deşeuri voluminoase.

· modernizarea parcului de maşini şi utilaje specifice în vederea prestării serviciului la nivelul indicilor de performanţă stabiliţi prin contractul de delegare a gestiunii.

· operatorul va fi obligat să efectueze pe cheltuiala proprie întreţinerea, reparaţiile curente şi accidentale, precum şi cele capitale ce se impun la bunurile din patrimoniul public utilizate pentru îndeplinirea serviciului.

Despre licitaţie

Deschiderea ofertelor pentru licitatia deschisă privind concesiunea serviciului de salubrizare menajeră din municipiul Cluj-Napoca a avut loc în data de 04 iunie 2009.

Au depus oferta următorii operatori economici:

sector 1 1. Compania de salubritate Brantner Veres SA

2. SC ASA Servicii Ecologice SA

3. SC ROSAL GRUP SRL

4. SUMA Portugalia

sector 2 1. Compania de salubritate Brantner Veres SA

2. SC ASA Servicii Ecologice SA

3. SC ECO PRISAL asociere ROSAL ECOLOGIC &RECYCLING SYSTEMS SRL

4. SUMA Portugalia

Contestatii: SC ASA Servicii Ecologice SA, SC ECO PRISAL în asociere cu ROSAL ECOLOGIC & RECYCLING SYSTEMS SRL şi SC Brantner Vereş au depus contestaţie împotriva rezultatului procedurii la CNSC. CNSC şi-a declinat competenţa către instanţa de judecată, Tribunalul Cluj, iar Tribunalul Cluj a declinat competenţa către CNSC. Curtea de Apel Cluj, prin regulator de competenţă a stabilit ca fiind competent în soluţionarea litigiului – CNSC – care s-a pronunţat în sensul respingerii ca tardivă a contestaţiei depuse de către SC ASA şi a constatat renunţarea la contestaţiile depuse de către SC ECO PRISAL asociere ROSAL ECOLOGIC & RECYCLING SYSTEMS SRL şi SC Brantner Veres. Împotriva deciziei CNSC a făcut plângere la instanţa de judecată, Curtea de Apel Cluj, SC ASA Servicii Ecologice SRL, iar termenul de judecată este stabilit pentru data de 13.septembrie 2010.

INFORMAŢII SUPLIMENTARE

Numărul mediu anual de locuitori din aria de operare este:

-sector 1- conform cap.I, art. 6, care cuprinde 163.326 locuitori inregistrati, inclusiv flotanţii, din care 47.243 cu gospodarii individuale si 116.043 in asociatii de locatari/proprietari.

-sector 2- conform cap.I, art. 6, care cuprinde 152.114 locuitori inregistrati, inclusiv flotanţii, din care 61.579 cu gospodarii individuale si 90.535 in asociatii de locatari/proprietari.

Precolectarea se va realiza selectiv, pe tipuri de deseuri municipale in:

– pungi/saci de plastic de culori diferite, aferente fiecarui tip de deseu sau de amestec de deseuri, puse la dispozitie gratuit de operatorul de salubrizare sau a caror valoare va fi cuprinsa in tariful de salubrizare.

– recipiente standardizate inchise (pubele cu capacitatea de 60 l, 120 l, 240 l si/sau containere cu capacitatea de 1,1 mc, 4 mc), dotate cu indicatoare privind tipul de material ce urmeaza a fi depozitat temporar.

La gospodariile individuale precolectarea se va face in recipiente, pungi/saci sau alte mijloace care prezinta un grad de siguranta ridicat din punct de vedere sanitar si al protectiei mediului.