Primaria municipiului Cluj-Napoca are in executie in acest moment trei parkinguri de cartier: parking Baisoara, in cartierul Gheorgheni, parking Fabricii in Marasti si parking Mehedinti in Manastur. Alaturi de parkingul deja functional din cartierul Manastur, din zona Minerva, care ofera 440 de locuri aceste investitii vor aduce un plus de 784 de locuri de parcare in conditii de siguranta si calitate. Practic, la finalul lucrarilor, 1.224 de clujeni vor avea un loc pentru autovehicolele lor intr-unul dintre parkingurile de cartier ale orasului.   
 
Stadiul lucrarilor la parkinguri in acest moment este urmatorul:
 
Parking Baisoara
 
Parking Baisoara este edificat in procent de circa 46%. S-a turnat beton in planseul de  peste parter a corpului A – care a ajuns astfel la o cota de +2,80 m fata de nivelul solului, si s-a realizat cofrajul pentru planseul urmator. La corpul B cota la care s-a construit pâna acum este de +4,30m. 
In final parkingul va asigura un numar de 354 de locuri, având un regim de inaltime de D+P+3E+Terasa. Suprafata construita a imobilului va fi de 1.971 mp, iar suprafata desfasurata de 7.941 mp. Lucrarile se executa  de catre asocierea Construdava Stoneco, care a fost desemnata drept câstigatoare a licitatiei de executie cu valoarea de 4.671.361,00 lei (fara TVA), cu circa 80% mai putin fata de valoarea estimata in caietul de sarcini (de circa 24,3 milioane de lei).

Termenul estimate de finalizare a lucrarii este luna noiembrie, cu circa 3 luni mai repede decât termenul de finalizare prevazut in contract.
 
Parking Fabricii
 
Stadiul Parkingului Fabricii din cartierul Marasti este in acest moment de circa  45 %, desi lucrarile au fost demarcate cu aproape 10 luni inainte de cele ale parkingului Baisoara, aflat la aproximativ acelasi stadiu. In ciuda faptului ca exista explicatii tehnice care justifica intarziere fata de graficul initial de lucrari convenit cu contructorul, in aceasta saptamâna le-am, aratat “cartonasul galben” celor de la Concefa SA – firma care a câstigat executia lucrarii de la paarking Fabricii. Am somat compania sa isi asume printr-un act aditional semnat  termenul de noimebrie 2011 – pentru finalizarea acestei investitii.  Reamintim ca in baza termenului prevazut in caietul de sarcini al licitatiei, s-a impus finalizarea lucrarii in 24 de luni, insa, constructorul s-a angajat sa devanseze cu un an acest termen, deci sa termine parkingul in iulie 2011. Acceptam o prelungire de la termenul de 1 an asumat, de maximum 3 luni, care se justifica prin lucrarile deosebit de dificile pe care le-au avut de facut la subsol – care s-a turnat practice sub apa, din cauza ca pânza freatica este foarte aproape in acea zona. Au mai fost necesare lucrari de drenare, pentru evacuarea apei din pânza freatica si lucrari de sprijinire a sapaturilor, care nu au fost anticipate in calendarul de lucrari. Incepând din aceasta saptamâna, insa, ritmul lucrarilor trebuie sa creasca si sa tina pasul cu angajamentele luate, in caz contrar fiind posibila chiar rezilierea contractului.
 
“I-am inoportunat suficient pe locuitorii din zona, care au suportat cu stoicism si vibratiile si zgomotul in asteptarea momentului in care sa aiba un loc decent pentru parcarea masinilor. Noi am promis ca lucrarile vor dura minimum posibil ca timp si insist ca acest lucru sa se intâmple”  a declarat primarul Sorin Apostu  
 
Pâna in acest moment s-a reusit cofrarea planseului peste demisol cota corpului A fiind acum la nivelul solului, cota 0, iar la corpul B s-a turnat planseul peste subsol ajungind cu lucrarea la cota 1,40 m. 
Capacitatea parkingului este de 310 locuri, iar constructia are un regim de inaltime de format din D+P+3E+Terasa. Suprafata construita este de 1.650 mp, iar cea desfasurata de 6.600 mp. Executantul lucrarii este Sc Concefa SA, iar valoarea investitiei este de 7.243.348,00 lei (fara TVA). (de retinut ca acest pret este cu circa 72% mai scazut decât valoarea estimata in caietul de sarcini, care a fost de 26,2 milioane de lei)
 
Parking Mehedinti

Dupa cum stiti in urma refuzului locuitorilor de pe str. Aurel Vlaicu, unde era prevazut un parking de cartier Primaria a decis sa mute investitia in alt amplasament. Acest amplasament este in zona strazii Mehedinti, astfel, locuitorii din cartierul Manastur fiind cei care vor avea doua parkinguri de cartier.
Au inceput lucrarile pentru organizarea de sapaturii in vederea demararii acestei investitii si se lucreaza deja la devierea retelelor pentru a face loc investitiei. Parkingul va fi construit de catre firma Napoca Construct, câstigatoarea licitatiei organizate in 2009 pentru realizarea parkingului de pe strada Aurel Vlaicu cu valoarea de 2.461.724, 29 lei.
Regimul de inaltime al constructiei va fi  de  demisol parter si terasa, iar capacitatea parkingului va fi de 120 locuri. Termenul de finalizare a acestui parking este de 3 luni de la inceperea lucrarilor.
 
 
Background

Parkingurile de cartier sunt una dintre directiile de interes ale municipalitatii clujene privind rezolvarea locurilor de parcare in cartiere. Celor circa 1200 de locuri de parcare din parkinguri li se adauga locurile de parcare la sol, obtinute in urma sistematizarii zonelor rezidentiale, a finalizarii investitiilor de asfaltare a aleilor dintre blocuri. Numai in zonele edificate deja s-au luat in evidenta de catre Serviciul Public de administrare Parcari circa 706 de locuri de parcare noi (Baisoara, Scarisoara, Baita, Bizusa, Detunata, Meses).
 
Modalitatea de obtinere a unui loc in parkingurile de cartier este detaliata in regulamentul aprobat in acest sens de catre Consiliul Local, in vederea stabilirii unor reguli deschise transparente si accesibile oricarui cetatean.
Locurile se atribuie pe baza de abonament anual, un loc in parking pentru o persoana fizica fiind intre 110 lei pe an in spatiile acoperite si 60 de lei pe an pe  terase. In ceea ce priveste abonamentul de parcare pe o parcare la sol in cartiere, este in jur de 50 de lei, in functie de suprafata ocupata.

Abonamentele se pot achita in primele 3 luni ale anului calendaristic, moment dupa care toate locurile neachitate se vacanteaza automat si se redistribuie celor care au solicitat acordarea unui loc pe parcare in zona, pe criteriul “primul venit , primul servit”, corelat cu conditii precum proximitatea de locul de parcare si detinerea unui autoturism cu Inspectia tehnica periodica valabila.
 
Toate detaliile tehnice exista pe site-ul Primariei, precum si pe www.parkingfabricii.ro, sau www.parkingbaisoara.ro. De asemenea se lucreaza la site-ul dedicat parkingului Mehedinti.
Parkinguri de zona centrala

Serviciul Public de Administrare Parcari administreaza si parkinguri destinate traficului zilnic, cu tarifare orara, numite parkinguri de zona centrala. Primul a fost parkingul din incinta Primariei, de pe str. Motilor nr. 3, care a fost dat in functiune in anul 2007 si aduce venituri medii lunare de circa 60.000 lei.

Incepând din 2010 s-a demarat un alt proiect de gestiune a pracarilor in zona de centru prin infiintare parkingurilor deschise. Piata Unirii si Piata Cipariu au fost primele doua astfel de investitii, iar de câteva saptamâni este disponibil si parkingul din piata M. Viteazul – zona agentiei de voiaj.Veniturile medii lunare ale acestor parkinguri se ridica la 100.000 lei, iar in prima saptamâna de functionare parkingul din M. Viteazul a depasit suma de 4000 de lei din incasari. Dincolo de veniturile pe care le asigura bugetului local – si care permit continuarea proiectelor de construire de parkinguri, aceste zone amenajate cu acces cu bariera au fost primite de clujeni cu bucurie, pentru ca le permit sa gaseasca loc de parcare in centru, chiar daca nu au plecat de acasa la prima ora. Practic, cei care detin abonamente de zona centrala- care le permit parcarea pe orice loc din perimetrul centrului orasului nu se mai parcheaza pentru toata ziua in Piata Unirii, gasind variante mai rentabile pe strazile adiacente.