Ref: Filarmonica

Curtea de apel a stabilit ca modalitatea in care municipiul si Ordiinul Arhitectilor din Romania au desfasurat concursul pentru proiectul Centrului Cultural Transilvania a fost corecta.
Din pacate, desi juriul international s-a pronuntat inca din luna martie, contestatiile au blocat pana astazi acest proiect. Urmeaza discutarea detaliilor contractului cu asocierea declarata castigatoare a concursului (asociere intre S.C. VAAL ARHITECTURA S.R.L. cu Popp si asociatii – Bucuresti) si sa incheierea contractului de proiectare.

Peste maxim 6 luni primaria va avea proiectul si apoi va fi organizata licitatia de executie.
Sala de concerte, sediul Filarmonicii si piateta va fi amenajata din fondurile Primariei, iar restul cladirilor si parking vor fi realizate printr-un parteneriat public-privat (licitatie de concesiune).
„Acest proiect a fost unul greoi. OAR a incercat sa aduca cel mai bun proiect din jurizare. Cel ales de juriu a fost cel mai bun. Eu ma bucur ca am ajuns la capat, in sfarsit avem ceva palpabil pentru ca pana acum doar visam la acest proiect”, a afirmat primarul Sorin Apostu.

„Multumesc primariei ca a fost prima din tara care a facut astfel de parteneriat. Faptul ca am reusit sa realizam acest proiect de o asemeneea anvergura ne da speranta ca vom colabora la fel de bine si pe viitor. Este important ca specialistii sa decida ce este mai bine si sa nu se ia in astfel de cazuri hotarari dupa pretul cel mai mic. Pentru OAR este un castig faptul ca am realizat acest proiect si speram ca pe viitor procedura sa fie mai simpla in astfel de situatii”, a precizat managerul de proiect Mircea Dinculescu.
Background

Membrii juriului au apreciat in mod deosebit atitudinea administratiei publice locale ca fiind un model, nu numai in Romania, ci si in Estul Europei, in ceea ce priveste modul de abordare al realizarii unei investitii cum e Centrul Cultural Transilvania printr-un concurs international de arhitectura.
Juriul a fost alcatuit din specialisti renumiti din tara, dar si din strainatate.
 
Componenta juriului:
Presedinte: Arh. Ligia Subtirica – arhitect sef al municipiului Cluj-Napoca
Membri:
Arh. George Mario Kuibus – reprezentant OAR
Arh. Horatiu Racasan – reprezentant OART
Arh. Dalibor Borak – ex-presedinte al Camerei Arhitectilor din Cehia, care face parte din Consiliul Arhitectilor din Europa
Arh. Gabor Zoboki – reprezinta cea mai importanta firma de arhitectura din Ungaria, a proiectat 8 sali de concerte, inclusiv cladirea Filarmonicii din Budapesta, apreciata de muzicienii clujeni drept cea mai buna din lume.
Arh. Bela Kocsis – din Stuttgart, Germania – a proiectat Piata Sfatului si Centrul Civic din Brasov, inainte de 1990 cand a parasit Romania
Arh. Johannes Schmidt – din Innsbruk, Austria – reprezentant al Camerei Arhitectilor si Inginerilor din Austria, a proiectat, printre multe alte lucrari, stadionul din Innsbruk
Experti externi cooptati:
Ing. Pintea Stefan – specialist Rezistenta
Ing. Garbu Ioan Luca – inspector Instalatii
Tabacu Marius – reprezentant Filarmonica din Cluj-Napoca
Membri de rezerva :
Arh. Nonn Tibor – OART Cluj-Napoca
Arh. Buzuloiu Aurelian – OART Cluj-Napoca
PROIECTUL CASTIGATOR (asociere intre S.C. VAAL ARHITECTURA S.R.L. cu Popp si asociatii – Bucuresti) –
 
Proiectul nr. 3 (juriul nu a cunoscut numele celor care au realizat proiectele)
Mediul urban-calitatea urbana
1. Modul in care sunt inserate cladirile si mijloacele prin care acestea relationeaza cu contextul urban existent
Cladirea istorica de pe Bvd. 21 Decembrie 1989 va ramane neschimbata, va fi pur si simplu inconjurata de o a doua cladire, noua, situata in spatele acesteia, care va permite anexarea si dezvoltarea, astfel incat sa poata fi evitate instalatiile costisitoare in vechea cladire. Pe partea estica a cladirii, intr-un alt corp mai scund, va fi inserata o parcare cu intrare/iesire.
Intre aceste doua cladiri si sala de concerte este proiectat un spatiu urban atractiv, din care vor fi deduse cladirile importante 5 si 7. Astfel, intr-o atmosfera si un ambient distinctiv se va crea un domeniu de o inalta calitate de design urban. Corpurile scunde cu fatade elegante la strada principala vor iesi in evidenta in comparatie cu structura de proiectare existenta.
2. Calitatea spatiului public, nota urbana, integrarea in cadrul locatiei
Designul arhitectonic reprezinta limbajul atemporal al modernitatii. Cladirile, spatiul si traseele sunt proiectate la o scara umana placuta. Nu mai ramane nici o suprafata libera pentru un spatiu de exterior.
O combinatie logica a tuturor spatiilor va reda un oras intr-un oras. Structurarea verticala a fatadelor cu un spatiu relativ mare inaintea salii de concert, nu ingreuneaza anexarea cladirilor.
O posibila insiruire a spatiilor importante destinate cafenelelor, restaurantelor sau magazinelor de specialitate (profil muzical) vor asigura buna functionare a pasajelor. Atractivitatea pasajelor este sporita de introspectia in foaierul salii mici.
3. Modul in care problemele de trafic din interior si exterior sunt rezolvate, accesul vehiculelor, precum si accesul pietonal
Dezvoltarea parcarii (garajului) subterane:
– se va face prin partea sudica prin extinderea str. Navodari, iar in partea de nord direct deasupra celei mai circulate (aglomerate) artere, Bvd. 21 Decembrie
Linia auxiliara-accesul:
– se va efectua prin partea sudica, deasupra garajului subteran, intrucat cladirile existente impiedica accesul suprateran
Calea de acces pentru autoturismele TV si radio va fi de-a lungul pasajului.
4. Functionalitatea solutiei propuse, eficienta cu care este folosit spatiul, securitatea in timpul folosirii (ex. foc, apa etc.)
Proiectul camerelor este verificat de juriu, este indeplinit.
Sala de concerte va putea fi accesata printr-o intrare generoasa. Un spatiu aerian va face legatura intre 3 etaje ale foaierului. Structura simpla a cladirii cu o alocare clara a fiecarui spatiu va permite o buna orientare. Exista multe spatii de intalniri de diferite dimensiuni cu un potential important pentru un centru cultural de asemenea amploare. Prin reamenajarea cladirii istorice, imaginea contemporana poate fi obtinuta cu usurinta. Un alt mare avantaj il constituie posibilitatea proiectarii in etape, astfel stadiile lucrarilor vor fi independente.
5. Expresivitatea si estetica volumelor propuse
De o inalta calitate in realizarea proiectului sunt dimensiunile acceptabile ale cladirilor si ale spatiilor deschise, realizate la o scara umana cu puncte clare de referinta. Acest proiect urban creaza o atmosfera independenta de arhitectura atemporala. Cladirile scunde vor fi sustinute de doua corpuri de conexiune. Acestea din urma ar putea avea intrebuintari valoroase, precum administrarea culturii urbane. Ar fi fost posibile spatii de inchiriere in contextul unui model PPP.
6. Modul in care este exprimat conceptul proiectului, atat grafic, cat si textual.
Grafica extraordinara, prezentare profesionala.
Conceptul urban este construit pe baza studiului realizat in luna ianuarie 2010, care a suferit imbunatatiri din punct de vedere calitativ.