Proiectul european  „Retea de statii self-seiivce de inchiriere de biciclete” a demarat la Cluj-Napoca
 
 
Au fost amplasate deja primele statii de biciclete din cadrul proiectului.
 
“Imi doresc ca acest proiect sa fie un inceput care sa permita Clujului sa se apropie de modelul Utrecht-ului, oras universitar olandez similar orasului nostrum, sa putem vedea si la noi parkinguri supraterane de biciclete si sute de biciclisti circuland in siguranta alaturi de masini”, a declarat primarul Emil Boc.
 
In acest moment sunt amplasate 5 statii:
– Piata Mihai Viteazu
– Calea Dorobantilor
– Calea Floresti
– Str. Constantin Brancusi (inspre Piata Cipariu)
– Str. Cardinal Iuliu Hossu
 
Se lucreaza la alte 5 statii:
– Str. Detunata
– Str. Miraslau
– Piata Ion Agarbiceanu
– Str. Observatorului – doua statii
 
Prin proiect se vor instala 50 de statii self-service de biciclete, din care 43 in municipiul Cluj-Napoca, 4 in comuna Floresti si 3 in comuna Apahida. De asemenea, vom pune la dispozitia cetatenilor 540 de biciclete (vor veni dupa finalizarea tuturor statiilor).
   Termenul de finalizare a lucrarilor este de 12 luni de la ordinul de incepere a lucrarilor, adica 16 august 2013.
 
Background
 
· Este un proiect comun al municipiului Cluj-Napoca impreuna cu Apahida si Floresti si dorim ca si pe viitor sa dezvoltam proiecte care sa faciliteze transportul in zona metropolitana.
· Executia acestui proiect presupune atat constructia de infrastructura urbana – piste de biciclete si statii de depozitare a acestore – cat si dotarea cu echipamente – biciclete si softul aferent functionarii sistemului.
· In urma licitatiei, valoarea totala a acestui proiect este de 11.968.262,36 lei (fara TVA). 11,128 milioane de lei provin din fonduri europene, 840.000 de lei de la Primarie.
· Executant: asocierea SC VIACOR ENGINEERING SRL, SC RICO SRL.
· Vrem sa aliniem serviciul de transport public urban la standardele europene, in scopul cresterii calitatii vietii locuitorilor.
· Incercam astfel sa stimulam folosirea bicicletei ca mijloc alternativ de transport, in randul clujenilor, in vederea imbunatatirii mobilitatii urbane, reducerea traficului auto, dezvoltarea transportului ecologic, nepoluant.
· Prin incurajarea si dezvoltarea infrastructurii de transport cu bicicleta este promovata o forma de deplasare care implica un minim necesar de efort fizic, pretabil la toate categoriile de varsta, cu implicatii importante in pastrarea sau imbunatatirea starii de sanatate a populatiei.
· Practic, din Floresti si pana in Apahida, clujenii se vor putea deplasa gratuit, pe baza unui card emis la cerere care permite ridicare din statie a unei biciclete si depozitarea in punctul de sosire. Vom avea 6.000 de carduri. Sistemul va fi gestionat de doua servere care se vor afla la Primaria Cluj-Napoca.
· Detalii tehnice ale proiectului:
– lungimea totala a retelei amenajata este de 59,75 km;
– 18,8 kilometri de piste special dedicate biciclistilor (separate fizic fata de traficul auto sau pietonal), restul de 40,95 km de trasee adecvate circulatiei biciclistilor (trasee marcate prin semne de circulatie, dar la comun cu traficul auto sau pietonal).
 
· Rezultate asteptate: Numar mediu de utilizari zilnice ale sistemului (in decurs de un an): 5.000; Numar de persoane care renunta la deplasari cu automobilul in favoarea deplasarii cu bicicleta (in decurs de doi ani): 1000.
· Prin amplasarea statiilor de biciclete in apropierea statiilor de autobuz sau tramvai, ofera posibilitatea schimbarii mijloacelor de transport, crescand astfel mobilitatea populatiei.
· Studiul de mobilitate a relevat faptul ca pentru transportul local bicicleta este folosita frecvent de doar 1,6% dintre clujeni, insa 29,2% dintre cei chestioni au exprimat o probabilitate cel putin moderata in ceea ce priveste inchirierea de biciclete din centrele specializate. Exista o dimensiune semnificativa a potentialului de crestere pe care implementarea proiectului speram sa il aduca in cadrul comunitatii ciclistilor din ZMC. (Studiul de mobilitate la nivelul ZMC realizat in 2010 de Addvances Consultancy Company).