Proiect pilot pentru depistarea copiilor cu diverse forme de autism

Primaria municipiului Cluj-Napoca a semnat un protocol de colaborare cu Asociatia Autism Transilvania in vederea testarii copiilor din cresele clujene pentru depistarea riscului de a dezvolta tulburari din spectrul autist.

Scopul acestei colaborari este de a testa copiii cu varsta cuprinsa intre 18 si 36 de luni, care frecventeaza cresele publice de pe raza municipiului Cluj-Napoca.

Importanta acestui protocol este de a oferi acces la aceste teste unui numar cat mai mare de copii, stiut fiind faptul ca autismul si bolile din spectrul autist nu prezinta simptome vizibile, nu se mostenesc si nu pot fi depistate decat prin teste specifice. Este important de subliniat faptul ca, o data depistata aceasta maladie, copiii pot fi recuperati prin terapie specifica. Sansele de reusita cresc cu cat problemele sunt mai devreme depistate, iar intervalul 18-36 de luni are cele mai mari sanse de reusita in terapie. Dupa 7 ani, un autism depistat nu mai poate fi tratat, iar copilul acela va deveni o povara pentru familie si pentru societate.

Testarea va fi realizata prin aplicarea de catre medicii de la crese a testului de evaluare M-CHAT, in urma unui training sustinut de reprezentantii AAT, in colaborare cu un medic specialist in psihiatrie pediatrica. Testul este compus din 22 de intrebari la care se raspunde cu da sau nu.

Programul se va derula in doua etape, prima de a oferi un training medicilor si asistentilor din cresele clujene cu privire la modalitatea de testare si interpretare a reactiilor copiilor la test, iar cea de a doua de aplicare a testelor in crese.

Astfel, reprezentantii Asociatiei Autism Transilvania cu sprijinul unui medic specialist in psihiatrie pediatrica, vor realiza in sala mare de sedinte a Primariei Cluj-Napoca, un training de aplicare a testului M-CHAT pentru medicii care deservesc cresele din municipiul Cluj-Napoca. Dupa aplicarea testelor, acestea se vor centraliza la asociatie, iar copiii depistati cu forme din spectrul autist vor fi evaluati de catre specialisti pentru diagnosticare.

La finalul acestei campanii Asociatia va prezenta un raport, in urma caruia vom avea o imagine cu privire la incidenta acestei boli la copiii clujeni.

Calendarul actiunilor:

1 – 12 iunie 2010 Anuntarea medicilor si a conducerii creselor
1 – 12 iunie 2010 Pregatirea formularelor de evaluare
14 – 20 iunie 2010 Intalnirea reprezentantilor AAT cu medicii care deservesc cresele si prezentarea chestionarelor de evaluare
21 iunie – 18 iulie 2010 Efectuarea testelor de catre medicii creselor
19 – 25 iulie 2010 Centralizarea testelor la AAT
26 iulie – 15 august 2010 Analizarea datelor si intocmirea raportului final
16 – 22 august 2010 Diseminarea rezultatelor
16 – 22 august Intalnirea reprezentantilor AAT cu parintii copiilor depistati cu risc

Test de evaluare

Nume………………………………….Prenume………………………………………….
Sexul:…………………………………Masculin/Feminin
Varsta………………ani: luni:
Data nasterii [format: zz/ll/aaaa; ex., 25/09/1998]:
Formular completat de [nume si prenume]:
Relatie [ex., parinte, terapeut, medic]:

Va rugam sa raspundeti cu DA sau NU:


1. De obicei, copilul agreeaza sa fie leganat sau saltat pe genunchi?
2. Isi manifesta interesul fata de alti copii?
3. Ii place sa se catere pe diverse lucruri, ca de exemplu, sa urce scarile?
4. Ii place sa se joace de-a „Cucu-Bau” sau „De-a v-ati ascunselea”?
5. S-a jucat vreodata pretinzand ca vorbeste la telefon, ca are grija de o papusa sau pretinzand alte actiuni?
6. Foloseste degetul aratator pentru a indica lucruri sau pentru a atentiona?
7. Foloseste degetul aratator pentru a manifesta interes fata de ceva anume?
8. Se poate juca in mod adecvat cu jucariile (ex. masini sau cuburi), fara sa le introduca in gura, sa le scape pe jos, sau sa se joace intr-un mod fara rost?
9. Obisnuieste sa va aduca obiecte pentru a va arata ceva anume?
10. Va priveste in ochi pentru mai mult de o secunda-doua?
11. Este hipersensibil la sunete, zgomote? (ex. casti de urechi)
12. Va raspunde printr-un zambet la zambetul sau chipul dumneavoastra?
13. Va imita gesturile (ex. va strambati, el face la fel)?
14. Raspunde atunci cand il strigati pe nume?
15. Daca ii indicati cu degetul o jucarie din partea cealalta a camerei, se uita la ea?
16. Copilul dumneavoastra poate merge?
17. Se uita si el la lucruri la care va uitati dumneavoastra?
18. Face miscari neobisnuite cu mainile sau degetele, in apropierea fetei?
19. Incearca sa va atraga atentia asupra propriei lui activitati?
20. V-ati intrebat vreodata daca nu cumva copilul este surd?
21. Intelege ceea ce spun alte persoane?
22. Uneori se uita in gol sau sa se misca fara un scop?
23. Se uita la fata dumneavoastra pentru a va vedea reactia, in momentul in care este pus in fata unui eveniment nefamiliar?