Cu acordul și susținerea Primăriei Cluj-Napoca, Grupul PONT a inițiat și a coordonat proiectul Urban Citizen Y, proiect propus spre finanțare în 2019 și implementat în perioada 1 octombrie 2019 – 30 septembrie 2022.

FIȘA oficială a proiectului poate fi consultată aici (limba engleză).

Tinerii de astăzi vor fi generația cheie a orașelor noastre peste 20-30 de ani. Ce-ar fi dacă am construi dezvoltarea urbană pe termen lung în jurul tinerilor?

Scopul acestui proiect a fost de a dezvolta un cadru pentru ecosistemele urbane de tineret, cu co-crearea activă a tinerilor, care să servească dezvoltării durabile pe termen lung și imaginării viitorului orașelor europene.

Obiectivele proiectului au fost:

  • să implice tineri activi și lucrători de tineret din orașele Braga, Maribor, Salonic, Cluj-Napoca, Varna, Novi Sad și Amiens într-un schimb creativ de experiențe, gânduri și idei într-un context european,

  • să creeze un cadru pentru reunirea lucrătorilor de tineret din orașele cu un bun istoric în ceea ce privește participarea tinerilor și politicile de tineret într-un proces creativ de identificare și analiză a provocărilor urbane privind tinerii, care să conducă la soluții practice și pragmatice,

  • să contribuie la îmbunătățirea ecosistemelor urbane de tineret din întreaga Europă prin intermediul unui grup de soluții care abordează cele 5 subiecte cheie ale proiectului.

În proiect au fost implicate 7 orașe capitale europene ale tineretului: Braga (PT), Maribor (SI), Salonic (GR), Cluj (RO), Varna (BG), Novi Sad (SR) și Amiens (FR).

Principalul rezultat al proiectului este reprezentat de Orientări pentru îmbunătățirea ecosistemelor urbane pentru tineret, o colecție de peste 45 de idei și soluții pentru orașele europene.

REZULTATE

În completarea statelor și a organizațiilor internaționale, orașele și comunitățile urbane se află în centrul capacității de a scoate omenirea din criza climatică, păstrând în același timp o societate umană, echitabilă, inovatoare și având o abordare constantă și orientată spre viitor față de noile generații.

Comunitățile urbane transcend un context fizic și sunt definite de o percepție umană de conectare și afiliere față de zonele urbane, alimentată de o existență digitală puternică. Anul 2050 reprezintă o piatră de hotar pentru orașe și comunitățile urbane în ceea ce privește înțelegerea impactului evenimentelor din trecutul secolului XXI (inclusiv a crizelor sale) în pregătirea pentru provocările din următorii 50 de ani. Sănătatea și bunăstarea tinerilor, învățarea și perspectivele, capacitatea de acțiune și participarea sunt puse în centrul eforturilor pentru a asigura prosperitatea și o calitate ridicată a vieții în comunitățile urbane pe termen mediu și lung.

Dincolo de activitățile și evenimentele din cadrul proiectului, am reușit să contribuim la crearea unei viziuni de viitor a orașelor prin intermediul tinerilor. De asemenea, am reușit să implicăm alți 12 500 de tineri prin intermediul a două sondaje și studii care au surprins percepția tinerilor despre orașele lor în timpul pandemiei COVID-19.

Pe parcursul proiectului, am încercat să creăm noi modalități de implicare a tinerilor în procesele de dezvoltare urbană, consolidând în același timp identitatea lor europeană, prin proiecte care să promoveze abordări multiculturale, deschise și incluzive, precum și o atitudine antreprenorială. Activitatea orașelor partenere ar putea părea că este orientată doar către tineri, dar noi considerăm că abordarea noastră este orizontală. Prin acest parteneriat extins al orașelor Capitalei europene a tineretului, creăm, de asemenea, un context de diversitate care evidențiază însăși esența Europei: o comunitate bazată pe diversitate, egalitate și libertate.

În plus, prin procesul creativ din cadrul activităților, a fost lărgită sentimentul de proprietate asupra rezultatelor, iar persoanele implicate direct în procesul de co-creație vor avea o motivație mai mare de a contribui la diseminarea și punerea în aplicare a diferitelor soluții la nivel local, contribuind indirect și la promovarea valorilor și principiilor europene.

Arhitectura proiectului a permis o muncă intelectuală și un proces care să ofere rezultate scalabile și la nivel european. Deși Europa este diversă, unele dintre soluțiile la provocările noastre pot fi adaptate dacă se stabilește o metodă de bază și dacă aceasta este, de asemenea, bine adaptată la realitățile locale. Acest proiect va oferi această abordare și va permite accesul pe scară largă la rezultate într-un format ușor de înțeles și ușor de adaptat.

În ceea ce privește dialogul intercultural, înțelegerea reciprocă și combaterea stigmatizării diferitelor grupuri sociale, majoritatea orașelor au venit la acest proiect cu un trecut care se confruntă cu provocări similare. Lucrul cu tinerii și cu lucrătorii de tineret ne va permite să abordăm aceste aspecte în mod deschis și să punem un accent orizontal special pe aceste aspecte.


ENGLISH

Urban Citizen Y: a collaborative project of 7 European cities in the context of the Network of European Youth Capitals, supported by the European Union’s Europe for Citizens programme

With the agreement and support of Cluj-Napoca City Hall, PONT Group initiated and coordinated the Urban Citizen Y project, a project proposed for funding in 2019 and implemented starting from 1 October 2019 until 30 September 2022.

The official project FACT SHEET can be found here.

Today’s young people will be the key generation of our cities in 20-30 years. What if we build long-term urban development around young people?

The aim of this project was to develop a framework for urban youth ecosystems with the active co-creation of youth, which serve the sustainable long-term development and envisioning of the future of European cities.

The project’s objectives were:

  • to involve active young people and youth workers from the cities of Braga, Maribor, Thessaloniki, Cluj-Napoca, Varna, Novi Sad and Amiens in a creative exchange of experiences, thoughts and ideas in a European context,

  • to create a framework for the gathering of youth workers from cities with a good record regarding youth participation and youth policies in a creative process of identifying, analysing urban challenges regarding young people leading to practical and pragmatic solutions,

  • to contribute to the improvement of urban youth ecosystems from all around Europe through a pool of solutions addressing the 5 key topics of the project.

The project involved 7 European Youth Capital cities: Braga (PT), Maribor (SI), Thessaloniki (GR), Cluj (RO), Varna (BG), Novi Sad (SR) and Amiens (FR).

The main output of the project is the Guidelines for Better Urban Youth Ecosystems, a pool of over 45 ideas and solutions for European cities.

OUTCOMES

Complementarily to states and international organisations, cities and urban communities are at the core of leading humanity out of a climate crisis while keeping a human, fair, innovative society alive and having a constant forward-looking approach towards new generations.

Urban communities transcend a physical context and are defined by a human perception of connectedness and affiliation towards urban areas nurtured by a strong digital existence. The year 2050 is a milestone for cities and urban communities in understanding the impact of past events of the 21st century (including its crises) in preparing for the challenges of the next 50 years. Youth health and well-being, learning and perspectives, agency and participation are put at the core towards providing prosperity and a high quality of life in urban communities on medium and long-term.

Beyond the activities and events of the project, we managed to contribute to the creation of a future vision of cities through young people. We were also able to involve additional 12,500 young people through two surveys and studies which captured the perception of young people about their cities during the COVID-19 pandemic.

During the project, we were seeking to create new ways on engaging young people in urban development processes while enhancing their European identity, through projects promoting multicultural, open and inclusive approaches, and an entrepreneurial attitude. The work of partner cities might seem to be oriented only towards youth, but we consider that our approach is horizontal. Through this broad partnership of European Youth Capital cities, we also create a context of diversity which highlights the very essence of Europe: a community based on diversity, equality and freedom.

Furthermore, through the creative process in activities, ownership of the results was broadened, and people engaged directly in the co-creation process will have a higher motivation to contribute to the dissemination and implementation of various solutions locally, contributing indirectly to the promotion of European values and principles, too.

The architecture of the project enabled an intellectual work and process which delivers scalable results on European level, too. While Europe is diverse, some of the solutions to our challenges can be adapted if a core method is established and it is also well adapted to local realities. This project will provide this approach and will provide large scale access to results in an easy-to-understand, and easy-to-adapt format.

Regarding intercultural dialogue, mutual understanding and combating the stigmatization of various social groups, most of the cities came to this project with a background facing similar challenges. Working with young people and youth workers will allow us to address these aspects openly and to put a special horizontal emphasis on these aspects.

The COVID-19 pandemic had a major impact on our project. However, it also provided a context for developing a new array of proposals and project ideas and models which can be used by all European cities in rebuilding their communities. Our slogan became YOUTH AFTER THE PANDEMIC, which highlights the importance of focusing on young people during these times.