Comunicat de presa 

(29 iulie 2015)


Ref: Primaria Cluj-Napoca acceseaza fonduri elvetiene pentru incurajarea transportului ecologic 


Excelenta Sa Jean-Hubert Lebet, ambasadorul Elvetiei in Romania, doamna Sirma Caraman – secretar de stat in cadrul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP), domnul Attila Gyorgy – secretar de stat in Ministerul Finantelor Publice (MFP), impreuna primarul Emil Boc au semnat astazi  la Cluj-Napoca documentele de finantare pentru proiectul „Inlocuirea vechilor autobuze diesel cu autobuze electrice cu doua statii de incarcare/alimentare”. 

Municipiul Cluj-Napoca a finalizat, in cadrul Programului de Cooperare Elvetiano-Roman, in data de 31.03.2014  Acordul de asistenta  prin intermediul Facilitatii de Pregatire a Proiectului vizand pregatirea studiilor de fezabilitate, a documentatiilor de avizare a lucrarilor de interventie, a auditului financiar extern al activitatilor si a propunerilor finale pentru urmatoarele proiecte:

• „Inlocuirea vechilor autobuze diesel cu autobuze electrice cu doua statii de incarcare/alimentare” 

•  „Reabilitarea termica a unitatilor preuniversitare din Cluj-Napoca”

• „Modernizarea si extinderea retelei de iluminat public si modernizarea sistemului de iluminat in doua cladiri ale primariei folosind tehnologia LED” 

Valoarea totala acordata :  11.140.331 franci elvetieni

Valoarea nerambursabila atrasa de catre municipiul Cluj-Napoca este de 9.469.281 franci elvetieni

Co-finantarea :  1.671.050  franci elvetieni in procent de 15% de la bugetul local. 

 

La suma totala se adauga valoarea de 2.255.603,60 lei, reprezintand cheltuielile neeligibile aferente proiectului „Reabilitarea termica a unitatilor preuniversitare din Cluj-Napoca” (lucrarile de consolidare a cladirilor ce fac obiectul proiectului), din bugetul local. 

 

Detalii despre proiectul „Inlocuirea vechilor autobuze diesel cu autobuze electrice cu doua statii de incarcare/alimentare”

 

Proiectul consta in achizitionarea a 10 autobuze complet electrice, construirea a 3 statii de incarcare lenta din care: 2 statii se vor construi pentru deservirea zilnica a autobuzelor la cele 2 capete ale liniei 30;  o statie se va construi in depoul de reparatii (la capatul liniei 3) si va servi activitatilor de reparatii si intretinere, construirea a 11 statii de incarcare rapida (10  la cele 2 capete ale liniei 30 si o statie la depoul de reparatii). Autobuzele vor fi echipate cu sisteme de incarcare rapida pe timpul zilei (pana in 10 minute) si incarcare lenta pe timpul noptii la capetele liniilor. Acestea au o autonomie de 50-70 km si sunt dotate cu sisteme de climatizare, acces pentru persoanele cu handicap fizic. Statia de incarcare rapida pe tipul zilei este similara cu o linie de troleibus pe care autobuzul stationeaza, iar cu ajutorul unui sistem tip pantograf sau similar care se ridica face posibila incarcarea rapida. Statia de incarcare lenta pe timpul noptii este compusa dintr-un echipament care asigura cuplarea autobuzului la reteaua de joasa tensiune.

Implementarea unui nou tip de vehicul pentru transportul in comun va avea urmatoarele efecte din punct de vedere socio/economic: 

Va creste confortul calatorilor transportati datorita emisiilor reduse de vibratii si zgomot; 

Va contribui la imbunatatirea calitati aerului in zonele in care circula datorita emisiilor ZERO de poluanti;

Va reduce considerabil  costurile proiectului  datorita  consumului  de energie electrica in raport  cu  consumul  de  alte  energii  conventionale.  Economiile  pot  fi  folosite  pentru achizitionarea de noi autobuze electrice.

 

Prin implementarea proiectului se preconizeaza realizarea economii de 69.813 RON/an, reducerea emisiilor de agenti poluanti (CO2, NOx, CO, Pb, zgomot), calitate mai buna a aerului si nivel scazut de zgomot in centrul orasului. Astfel se preconizeaza o reducere totala anuala a emisiilor de dioxid de carbon in valoare de 517.8 tCO2.

Perioada de implementare este de 18 luni.

Bugetul total al proiectului este de 7.596.398 franci elvetieni incluzand T.V.A., reprezentand 32.094.021,91 lei. Din bugetul prevazut mai sus, maximum 6.456.938 CHF, echivalentul a 27.279.917,356 RON, reprezinta contributia elvetiana, iar minimum 1.139.460 CHF, echivalentul a 4.814.104,554 RON, reprezinta contributia Beneficiarului.