Strategia de Dezvoltare a municipiului Cluj-Napoca – rezultat remarcabil al comunitatii

 

Strategia Municipiului Cluj-Napoca pana in anul 2020 este un proiect care a parcurs cea mai ampla dezbatere publica din istoria Clujului si care s-a finalizat cu un document ce prevede foarte clar lucrurile importante pe care municipiul ar trebui sa le aiba in vedere in perioada urmatoare.

”Multumesc Universitatii Babes-Bolyai si FSPAC – Cluj-Napoca pentru modul in care s-a implicat universitatea clujeana in sustinerea si promovarea Strategiei Municipiului Cluj-Napoca si capacitatea de a coagula tot ceea ce a insemnat expertiza de specialitate, societate civila, in jurul unui proiect comunitar. Pe parcursul a 2 ani de zile au avut loc peste 65 de intalniri de lucru si dezbateri, au fost implicate direct peste 600 de persoane, experti din societatea civila, mediul academic, mediul privat si administrativ, prin cele 27 de grupuri de lucru coordonate de specialisti din fiecare domeniu relevant pentru viitorul Clujului. Primaria Cluj-Napoca a realizat un parteneriat cu Universitatea Babes-Bolyai, Cluj-Napoca, care a coordonat acest proces prin Facultatea de stiinte Politice, Administrative si ale Comunicarii”, a declarat primarul Emil Boc.

Fiecare grup de lucru a avut autonomie pentru a realiza cercetari, analize, dezbateri si propuneri pe fiecare arie de interes, de la cultura la participare, de la infrastructura la tehnologie. Peste 500 de emailuri au fost primite de catre echipa de proiect, pe parcursul procesului, cu propuneri de imbunatatiri sau observatii.

Sute de persoane au lucrat voluntar pentru a realiza aceasta planificare strategica, extrem de bine fundamentata, pentru viitorul Clujului.


 
”Este un efort remarcabil si multumesc prof. univ. dr. Calin Hintea, intregii echipe si tuturor celor care au participat direct sau indirect la realizarea Strategiei de Dezvoltare a Municipiului Cluj-Napoca 2014-2020!”, a mai mentionat primarul Emil Boc.

Documentul care a rezultat in urma acestui proces a fost aprobat in sedinta de Consiliu Local din data de 22 septembrie 2015 si are ca si concept central “calitatea vietii”. Documentul final are peste 1.000 de pagini si poate fi consultat aici: https://cmpg.ro/wp-content/uploads/2015/05/strategie-cluj-napoca-2014-2020.pdf

Sunt 5 concepte care stau la baza Strategiei Municipiului Cluj-Napoca 2014-2020:

1. calitatea vietii – prin calitatea vietii la Cluj-Napoca intelegem nu numai ceea ce inseamna posibilitatea de petrecere a timpului liber, ci si calitatea actului medical, a actului educational, a infrastructurii, a mediului de afaceri astfel incat, daca in materie de populatie nu putem bate Bucurestiul, cu siguranta municipiul nostru este si poate fi in continuare orasul numarul 1 in Romania din perspectiva acestui concept al calitatii vietii;

2. parteneriatul cu universitatile clujene – cu certitudine, brandul Clujului este legat de “universitate”, in sens larg. Cele 10 universitati publice si private dau un avantaj competitiv extraordinar municipiului nostru in raport cu alte orase din Romania si din Centrul si Estul Europei. Depinde de inteligenta si de capacitatea noastra de a face si in perioda urmatoare din universitate elementul care sa dea avantajul competitiv de dezvoltare a orasului nostru prin forta de munca bine pregatita, calificata, si de acolo toate celelalte dimensiuni care vin ca urmare a fortei centrului universitar Cluj;

3. stimularea economiei locale bazata pe inovatie, creativitate, competitivitate, cercetare si IT – sunt domenii de varf ale Clujului care iarasi sunt o prelungire a fortei universitare a orasului nostru. Acestea sunt axele fundametale care vor crea in continuare avantaje competitive orasului;

4. participare – Clujul are un potential extraordinar in aceasta directie, este primul in Romania in ceea ce priveste participare civica. Este vorba despre capacitatea de a mobiliza societatea civila pentru a gasi impreuna solutii alternative la problemele cu care se confrunta comunitatea si de asemenea, de a avea cea mai activa si responsabila societate civila in Romania. Este un avantaj cheie pentru un oras sa aiba un asemenea sector civil, puternic, iar proiectele noastre de Bugetare participativa sau Bugetare participativa pentru tineret vin sa intareasca aceasta dimensiunie a comunitatii clujene;

5. dimensiunea internationala a municipiului nostru – deocamdata coagulata in jurul unor proiecte importante precum Capitala Europeana a Tineretului in 2015 sau Capitala Europeana a Culturii in 2021. Eurostat a precizat faptul ca acest oras este cel mai prietenos din Uniunea Europeana cu strainii. Pe de alta parte, Clujul este in primele orase din lume in ceea ce priveste tendintele in arta contemporana si intr-un clasament fruntas in U.E. in ceea ce priveste tocmai conceptul de calitate a vietii.

Cu alte cuvinte, Strategia de Dezvoltare vine sa raspunda acestor provocari importante, care vor sta la baza actiunilor pe care le vom propune clujenilor in perioada urmatoare.

Un rezumat de 11 pagini al Strategiei este disponibil aici:https://drive.google.com/open?id=0BwkHaQufXtEjdW9UMmNVTFlLTHM