Una dintre preocuparile principale ale Primariei Cluj-Napoca este de a gasi mijloace prin care sa asigure un mediu economic propice dezvoltarii Clujului. In acest sens, primarul Sorin Apostu are in mod regulat intalniri cu oameni de afaceri din oras si cu diverse asociatii ale acestora. In ultima perioada acesta a avut mai multe astfel de intrevederi, in special cu lideri din domeniile ITZ, BPO (Bussines Process Outsourcing) si consultanta,deoarece a dorit sa se informeze din mediile specializate cu privire la impactul pe care-l au cu adevarat inchiderea centrului ING si a biroului de cercetare Nokia.
 
Cateva concluzii care au reiesit din discutii sunt:
 
– Plecarea Nokia si ING nu este considerata de natura a afecta climatul de bussines local, niciuna dintre companii nu si-a modificat strategia sau obiectivele din acest motiv. Au fost decizii operationale pe care companiile le-ar fi luat indifferent unde erau locate sediile – nu au legatura cu Clujul sau cu climatul local.
 
Mai mult, unii chiar apreciaza contextual favorabil creat prin disponibilizarea unui numar de angajati calificati si cu pretentii financiare mai reduse.
 
EBS: „suntem aici pe termen lung, nu plecam”
 
HP: „suntem aici ca sa ramanem pe piata locala”
 
Yonder: „nu am venit sa plecam”
 
Office Depot: – Clujul ofera conditii unice – prin calitatea fortei de munca si prin faptul ca tinerii cunosc mai multe limbi straine.
 
Totusi, unii dintre investitori considera ca exista insuficienta forta de munca calificata in domeniile care ii intereseaza. Ei cred ca invatamantul universitar ar trebui corelat mai bine cu cererea pietei si ca anumite specializari ar trebui sustinute printr-o cifra de scolarizare mai mare, mai alesca unii absolventi pleaca in strainatate imediat dupa ce termina.
 
Endava: se extinde, 400 de noi angajati
 
– Ce cauta investitorii la Cluj-Napoca?
1 – forta de munca calificata si variata
2 – spatii de birouri cat mai mari si amplasate in zone cat mai bune (cu legaturi care sa permit mobilitatea, si sunt atragatoare pentru angajati)
3 – calitatea vietii pentru angajati
 
Pentru a imbunatatirea mediului de afaceri local,Primaria Cluj-Napoca, impreuna cu Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca Cluj, cu Inspectoratul Teritorial de Munca Cluj, si cu Directia Generala a Finantelor Publice Cluj, au incheiat astazi un protocol pentru gestionarea eficienta a relatiei cu investitorii in municipiu.
 
“Colaborarea celor patru parti are ca scop promovarea intereselor municipiului Cluj-Napoca si ale locuitorilor sai in relatia cu potentialii investitori. Instituim astazi un parteneriat activ pentru sprijinirea investitorilor si vom colabora pentru informarea corecta, completa si personalizata la nivelul potentialilor investitori. Trebuie sa fim gata sa le furnizam informatii despre oportunitatile legate de investitii, despre legislatia in vigoare”, a precizat primarul Sorin Apostu.
 
Protocolul a fost incheiat pe trei ani intre cele 4 institutii si se va forma un grup de lucru, care va cuprinde:
– un reprezentant al Biroului de relatii cu investitorii, Carmen Marc,
– un reprezentant al Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca Cluj,
– un reprezentant al Inspectoratului Teritorial de Munca Cluj,
– un reprezentant Directia Generala a Finantelor Publice Cluj,
 
Acest grup de lucru care se va intruni la solicitarea oricarui membru, ori de cate ori este nevoie.
 
“Primaria Cluj-Napoca are rolul de liant in acest parteneriat si avem aici, astazi, doar un nucleu care, nu ma indoiesc, se va extinde si prin participarea altor institutii”, a afirmat primarul Sorin Apostu.
 
Directorul ITM, Emilian Rosca
„Institutia noastra urmareste diminuarea muncii fara forme legale si asigurarea unui mediu concurential pentru angajatorii din Cluj si in acelasi timp, pentru angajati, astfel incat acestia sa se afle sub protectia statului. Realizam un plan comun de actiune in colaborare cu Politia, Jandarmeria si Garda Financiara. Pe primele 8 zile au fost efectuate 175 de controale si au fost aplicate sanctiuni in valoare de 316.000 de lei. Daca anul trecut, intre 1 si 10 mai, erau inregistrate la Inspectoratul Teritorial de Munca 1436 de contracte individuale de munca noi, anul acesta, in perioada similara, exista 3713 astfel de contracte, deci vorbim despre o triplare a inregistrarilor contractelor individuale de munca”.
 
Director AJOFM, Daniel Don
“Acest protocol este foarte important pentru noi ca institutie de gestionare a pietei muncii. Aceasta actiune comuna va face ca informatia sa fie mai rapida, iar masurile sa fie transmise direct angajatorului. Este un semnal prin care primaria si institutiile implicate vor oferi toate facilitatile pentru investitori. Ponderea cea mai mare a locurilor de munca vacante si a investitiilor este la Cluj-Napoca. Vom oferi tot sprijinul astfel incat interesele comune sa dea roade”
 
Directorul DGFP Cluj, Mihai Costin.
„Directia pe care o coordonez are un rol esential pe partea de fiscalitate si a bugetului public. La nivelul judetului Cluj, la 1 mai 2011 erau inregistrati peste 5500 de agenti economici, din care 3706 la Cluj-Napoca. Speram ca acest protocol sa contribuie la atragerea unor investitori noi la Cluj”